FacebookYouTubeEmail

כרוב לבן

כרוב (כרוב הגינה, Brassica oleracea capitata; מיוונית: krambe) הוא ירק ממשפחת המצליבים. הכרוב ניתן לאכילה כשהוא נא ומעובד בצורות שונות. כמו כן הוא ניתן לאכילה מבושל וכבוש, ולעתים אף בצורת מיץ הנסחט מן העלים. שני מיני הכרוב הנפוצים הם הכרוב הלבן והכרוב האדום, החריף יותר מהכרוב הלבן.

לכרוב ערך קלורי נמוך ולכן מוזכר פעמים רבות (לצד ירקות ירוקים אחרים) בהקשר של דיאטות הרזיה, אם כי אכילתו של ירק אחד כמזון עיקרי, בין אם כרוב או אחר, מסוכנת לבריאות.

הכרוב מכיל ויטמינים רבים, במיוחד ויטמין C וויטמין K. היות שהכרוב נשמר היטב לאורך זמן, השימוש בו היה פופולרי במיוחד בתקופות החורף, עוד לפני המצאת הקירור. כך למשל מנה יומית של כרוב כבוש מנעה מחלות מימאים בתקופת ההפלגות הארוכות של ספינות המפרש.

צמח הכרוב גדל פרא במערב אירופה ומשמש את האדם למעלה מ-4,000 שנה. בתחילת הקשר בין האדם לכרוב שימש האחרון כצמח מרפא, ורק בהדרגה גלש לכיוון המרק, שם הוא מככב עד ימינו.

צבע הכרוב משתנה. הוא יכול להיות ירוק בהיר, לבן, ירוק כהה ואדום-סגול. גם מגעו מגוון – הוא יכול להיות בעל עלים חלקים או בעל עלים מקומטים-מחוספסים. צורתו עגולה או מוארכת. אבל שלל הצבעים, הגדלים והצורות זהה מבחינה ביולוגית; ומבחינת הטעם, כולם דומים להפליא.

הרכב תזונתי של כרוב ירוק, חי ל 100 גרם

אנרגייה פחמימות חלבונים שומן כולל סידן
24 קלוריות 3 גרם 1 גרם 0 גרם 47 מ"ג
חומצה אלפא לינולנית ברזל פולאט (B9) ויטמין A ויטמין C
0.0 גרם 0.6 מ"ג 43 מק"ג 40 מק"ג 32 מ"ג
ויטמין E תיאמין (B1) ריבופלבין (B2) ויטמין B6 מגנזיום
0 מ"ג 0.1 מ"ג 0.0 מ"ג 0.1 מ"ג 15 מ"ג
זרחן אבץ נתרן אשלגן חומצה לינולאית
23 מ"ג 0 מ"ג 18 מ"ג 246 מ"ג 0.0 גרם
סך סיבים תזונתיים שומן רווי כולסטרול . .
2.3 גרם 0 גרם 0 מ"ג .

cruve1-300x249